Jie Jie's Fotopage

By: jie jie

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 16-Apr-2009 13:34 Email | Share | Bookmark
MASAK LEMAK CILI API LOKAN BERSAMA BELIMBING JERUK

 
 
 
 
Salam buat semua.

Akak cukup suka kerana makanan kegemaran akak ade dekat dengan kediaman akak. Nak tau ape dia? Haa kalau dok Kelantan masa kecik2 dulu selalu abang bawak balik dan dapat makan lah dua tiga biji??. Entah ape nak disebutkan ketul ke seekor...Kat kelantan pun susah jugak nak dapat wa imma kalau mengidam pun rasanya tak dapat makan kottt...Tapi kat sini hari-hari ada. Akak dapati kat sini dia orang tak berapa pandai makan. Yang laris jualan ilah kupang dan lala. Dia ni susah sikit.

Ari tu akak teragak nak makan kupang. Jadi berentikan kereta kat gerai kupang tu lah. Tapi jadi lain pulak bila tengok makanan kegemaran ada depan mata. Apa lagi akak beli lahhh...Murah rupanya harga dia. 1 kg baru RM3.00. Akak beli 2 kg. Cukuplah untuk 3 orang makan. Orang Kelantan panggil dia lokan. Bila ditanya tuan punya gerai ape nama dia, dia cakap tak tahu. Jadi sekali harung lah dia panggil kupang...

Balik rumah dok fikir nak masa ape dengan lokan ni. Biasa bila akak masak mesti ada yang berkuah. Bila fikir punya fikir, kalau masak lemak cili api campur belimbing jeruk, mesti sedap ni. Nak cari belimbing yang segar memang tak ade..Jadi akak mulalah operasinya...Bila dah masak, makanlah...ok jugaklahhh.....kawan2 boleh cuba..............



Resepi sama dengan masak lemak cili api yang biasa. Cuma tukarkan dengan lokan dan ditambah dengan belimbing jeruk ( belimbing buluh yang segar+gula+garam ). Akak masukkan daun kunyit untuk bangkitkan aroma.



Akak dapat award dari Aishah Arifin dari jepun. Jambangan bunga sakura yang cukup indah sekali. Terima kasih banyak2. Kawan2 pengunjung ambik dan tampal di blog masing-masing,



View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net