Jie Jie's Fotopage

By: jie jie

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Friday, 28-Nov-2008 23:41 Email | Share | Bookmark
BALIK KAMPUNG.......SERONOK

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Salam buat semua

Hampir 2 minggu akak tinggalkan 'rumah fp' akak niii. Begitu jugak dengan rumah di Melaka. Hari ni akak masih berada di jalanan... belum sampai2 lagi di Melaka. Sekarang ni akak berada di Hotel Awana, Genting Highland sehingga besok. Semalam dapat berita tentang pemergian ke rahmatullah Timbalan Menteri Pelajaran Malaysia Dato Razali Ismail di Instititut Aminuddin Baki pada jam 6.30 ptg. Al Fatehah buat beliau. Akak rasa jugak untuk menziarahi jenazah beliau tetapi maklumlah akak ni perempuan, pulak tu waktu maghrib, nak pegi dengan hubby dia diikat dengan 'Perancangan strategiknya' yang mesti diselesaikan besok. Cuma akak mendoakan agar Arwah di tempatkan di kalangan orang-orang yang diberi rahmat dan hidayah oleh Allah S.W.T. Amin. Bagi keluarga Arwah akak harap dapat menerima ujian Allah ini dengan sabar dan sentiasa redha dengan ketentuan yang ditentukan oleh Yang Maha Esa ini.Takziah.

Berbalik kepada cerita akak balik kampung. Rasanya cuti kali ini amat bermakna dan seronok buat anak-anak, akak dan hubby sendiri. Cuma yang terkilan sikit dua orang anak akak tidak dapat bersama bercuti kerana Along sibuk dengan aktiviti praktikalnya sementara Angah pulak sudah memasuki Semester Kedua Kolejnya.Mungkin lain kali kalau diizinkan Allah kami akan bercuti bersama-sama.

Balik ari tu, kami balik ikut jalan Tangkak, Segamat, Rompin dan Kuantan. Singgah sekejap di Kolej Metrikulasi Johor di Tangkak untuk berjumpa Angah. Makan KFC bersama sebagai meraikan kejayaan si kakak yang mendapat 5A dalam UPSRnya tuuu. Tinggalkan sedikit pesanan dan wang pada angah dan meneruskan perjalanan ke Kuantan.

Hubby teringin nak makan udang galah Rompin. Katanya kalau dapat yang segar bolehlah bawak ke rumah adik di Kuantan untuk dimasak gulai dan makan bersama2. Dari Muazzam ke Rompin rupanya jauh jugak perjalanannyaaa. Ingatkan dekatttt. Dulu akak pernah pergi ke Rompin dan menginap di Hotel Seri Malaysia di sana... rasa2nya macam dekat ajeee. Mungkin waktu tu akak tertidur kot sebelum sampai ke Hotel tuuu... waktu tu naik bas untuk hadiri satu kursus di sana.....

Sampai di sebuah restoran, udang segar sudah kehabisan. Nampaknya tak ade la rezeki untuk keluarga di Kuantan.



Rezeki kami sekeluarga aje laaaa. Kami makan tengah hari dengan masakan udang galah kat Restoran tuuu. Sedap jugak masakan udangnya. Akak cuma ratah udangnya saja dan sedikit sayur. Ok la tuuu... dapat jugak merasa udang segar di Rompin.




Selesai makan, hubby bawak kita orang melalui jalan menyusuri pantai untuk ke Kuantan. Masih lagi terkilan sebab tak bawak ape2 buah tangan untuk keluarga di Kuantan. Sepanjang jalan masih melilau mencari sesuatu untuk buah tangan. Kebetulan di bahu jalan ade beberapa 'bangsal' gerai jualan. Ade sesuatu yang dijual di situuu. Hubby cakap kalau ade ketam nipah elok jugak dibeli. Kebetulan ade satu bangsal, duduk di situ dua adik beradik mengadap satu longgokan di situ.



Hubby terlajak ke depan. Teruja jugak untuk melihat ape yang dijual di situ. Hubby undur ke belakang dan mendapati longgokan itu ialah ketam nipah



Kami mula bertanya berapa harga ketam tu. Kata si kecil tu RM50.00. Minta kurangkan RM5. Senang2 aje dapat. Akak fikir kalau tawar lagi ni mesti dapat. Akak tanya kalau RM40 macamana?. Si kecil angguk. Akak cuba2 lagi tawarkan tapi tak dapat sebab katanya mak hanya benarkan setakat RM40 shj.


Ketam yang paling besar

Mak di mana dik? Mak pegi mancing....Terkedu jugak akakkk. Rajin anak2 tolong ibunya. Taat pada arahan ibunya. Dia orang langsung tak takut bahaya yang mendatang. Duduk di bangsal yang berjauhan dengan orang lain. Dia orang masih kecil. Si kakak berusia 10 tahun dan adiknya 7 tahun. Itulah realiti sebenar hidup di kampung. Anak2 seronok menolong ibu bapa....

Sepanjang perjalanan, akak dapat melihat beberapa sarang burung layang-layang. Memang kat kg Nenasi terkenal dengan perusahaan sarang burung layang-layang ni. Seakan2 mereka berebut2 membina sarang burung layang-layang sebab akak lihat ada yang masih membina sarang burung tersebut. ape tidaknya sarang burung layang-layang memang lumayan wooooo....



Bila lihat papan tanda untuk memasuki kg Nenasi ni, terfikir jugak akak, kenapa dinamakan dengan nama tersebut. Rupanya ade ladang nenas di kg ni. Ade satu tempat di sepanjang bahu jalan, gerai2 nenas berderetannn. Kebanyakan yang menjualnya adalah wanita da dara sunti. Sempat jugak hubby singgah dan beli nenas di situ. Memang manis nenasnya sebab masih fresh...






Bila sampai sini teringat kepada sifu kek tersohor kak Zetti.

Sampai di Kuantan, bersalaman dengan MIL ( kebetulan MIL datang untuk lihat cucunya yang baru dilahirkan 7 hari ) dan adik ipar, akak terus masuk bilik baringggg....kepala dah berat untuk diangkat. Tak tahu kenapa, mungkin terkena hujan waktu dalam perjalanan itu. Kebetulan besan MIL pun ade di situ. Dia lah yang memasak ketam tu untuk makan malam kita orang. Akak tak dapat join, sebab dah tak boleh bangun. Pagi besoknya barulah dapat merasai ketam tu. Memang sedap, isinya cukup manis. Habis jugak 2 ekor akak kerjakan.....



Pagi tu baru sempat tengok anak buah yang baru tu...Fatin Nor Soffiya.....cute...



Tepat jam 10 pagi kami bertolak balik ke Kelantan bersama MIL.......

Ok kita sambung citer ni lagi ye di entry akan datang.....nak bawak anak2 naik kabel terus ke Genting HIghland.

Terlupa akak nak ucapkan terima kasih pada kak liza sebab anugerahkan award yang cukup bermakna bagi saya. Ape taknya dapat anugerah dari sifu tersohor seperti kak liza niii... sapa tak suka wooooo. Terima kasih kak lizaaa. Tak sangka aye kak liza pilih aye. Kira akak ni dapat 2 anugerah yang samalahhh.Tapi yang ni lagi besarrrrr.. Kena cari frame besar nak sangkutttt ni...Hi hi hi hi hi.




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net