Jie Jie's Fotopage

By: jie jie

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 18-Mar-2008 11:45 Email | Share | Bookmark
CONGKAK, KEK COKLAT MUDAH

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Malam tadi tertonton di sebalik tabir filem congkak, lakonan Rizman, Nanu dan pengarahnya Ahmad Idzham. Nampak seram jugak ceritanya.Dua pelakon kecil tu pandai main peranan. Aye tak ingat nama pelakon cilik tuuuu.

Aye sebenarnya tak nak mengulas lebih lanjut pasal filem congkak tu, tapi bila aye dengar perkataan congkak tu, aye teringat satu hari tu bermain congkak dengan anak bungsu aye ni. Biasa lah bila bermain tu, cerita2 masa kecik, ibu memang pakar bermain congkak ni. tak pernah kalah, kalau 'utuk'( bhs Kelantan ) pun setakat 3 lubang saje. Lepas tu dapat balik buah dan menang. Skrg ni aye tengok permainan congkak ada dua cara permainan. Entah susah nak cakap. Dulu2 masa kecik suka main congkak yang 5 lubang aje. Ade juga dulu main congkak yang tak payah masuk rumah. Dapat buah hasil dari buah yang akhir mati di dalam lubang yang kosong di sebelah lawan. Buah yang ade di kiri kanan menjadi milik pemain. Dulu2 itulah permainan yang sering dimainkan oleh kanak2. Kanak2 zaman sekarang lebih gemar main games dalam internet. sorang2, sendiri2. Kadang2 berjam2 tanpa hentiiii.Apa sudah jadi????

So layan ajelah gambar2 yang aye ambik masa anak bungsu aye sedang main congkak dengaaaannnnnn aye lerr.



Kite guna buah getah bukan guli


Sdg meletakkan buah sebiji2 dalam lubang




melepaskan buah akhir ke dalam lubang


kali ni adik dapat buah lagi banyak


Adik cuba ambik semua buah tuuu.


Haaa tengok, sampai dua belah tangannnn.


last sekali adik jalannnnnnnnnnnn.



Bila cerita pasal kek, aye ni kurang pakar dalam membuat kek dan biskut. Dulu2 ( dulu lagi ) semasa baru kawin, ade ler belajar2 buat kek yang mudah dari kawan sekerja waktu tu. Jadi yang menjadi faveretnya kek coklat ni lerrrr. Sebenarnya dah lama tak membuat kek ni, sejak oven tak ade ni. Dulu guna oven dari dapur Zanusi tapi tahun lepas hubby dah jual pada pembeli besi buruk, Hu hu hu hu, Actually oven tu boleh digunakan lagi. Mungkin dia dah jadi barang antik kot, aye beli dapur tu tahun 1987. Bayangkan betapa antiknya diaaaaaaa. Hubby beli oven ganti untuk aye tapi aye belum gunanya lagi sebab ade sekali ari tu aye try guna oven microwave, ok jugak dia. Menjadi lahhhh. Jadi oven yang hubby beli tu tersimpanlah buat sementara waktu.

Panjang pulak cerita pasal oven ni. Berbalik cerita kek, aye try lagi sekali buat kek coklat mudah dengan menggunakan oven microwave ni. Cukup puas hati. Menjadi laaaa. aye panggil kek coklat aje tapi sekarang ni kek coklat dipanggil brownies. Betul tak????????Aye ni bukannya tahu pasal kek niiii..
Ok joooooommmm tengokkkkkk kek aye, raso sogan pulakkk


sebelum dibakar

Quote:
KEK COKLAT MUDAH



2 cawan tepung naik sendiri ( Blue Key)
45gm coklat powder
45gm coklat chip dicairkan
1 cawan gula kaster
250gm mentega, dicairkan
1 1/2 sudu kecil soda bikarbonate
1 sudu perasa coklat
4 biji telur gred A
1 cawan susu tepung nespray
45gm biji gajus~disangai, saje aye masukkan. Ikutkan biji gajus ni tak cukup untuk satu kekk.Tapi aye potong2 dia. masih tak cukup jugak. Tak nak letak pun tak ape.

Cara:
1. Campurkan tepung, susu tepung, soda bicarbonate, coklat powder dan ayak kasi halus. Gaulkan biar sebati.
2. Kacau mentega dengan gula. agak2 sebati, masukkan telur sebiji demi sebiji sehingga habis.
3. Masukkan coklat chip yang dicairkan dan perasa coklat. Kacau biar sebati
4. Masukkan sedikit demi sedikit campuran tepung sehingga habis. Kacau sehingga adunan mengeluarkan buih/'ade gelombong buih'.
5. Perlu diingat bila kacau adunan hendaklah sehala kalau ikut jam putarannya maka hendaklah ikut jam sampai habis jangan putar lawan jam pulak.
6. Masukkan biji gajus. Kaub balikkan.
7. Akhir sekali masukkan ke dalam loyang yang telah disapu dengan mentega. Bakar ( tekan menu kek ~40.00 dah selesai, tekan sekali lagi menu kek sehingga 25.00. Anggaran masa 45-50 minit.







View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net