Jie Jie's Fotopage

By: jie jie

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 10-Mar-2008 03:38 Email | Share | Bookmark
SAMBAL TOMYAM SOTONG,JUS ROZEL

 
 
 
 
 
 
Ari Jumaat lepas, gi rumah bos untuk sama2 raikan pernikahan anak sulungnya. Nikah dulu baru bersanding. Sandingnya pada 8/3 bersamaan hari mengundi. Pada hari mengundi tu aye tak dapat menghadiri persandingan anaknya itu, jadi aye sekadar menghadiri majlis nikahnya saja. Nikahnya belah pagi, jadi aye dihidangkan dengan ketupat, sambal sotong dan kari daging. Pencuci mulutnya kek dan kuihku. Bila aye nak beredar, bos telah membekalkan aye sepuluh biji ketupat ( ketupatnya besar2) untuk dibawa pulang. Ketupatnya saja tanpa lauk iringan. Terima kasih bos.

Jadi aye fikir gak nak buat lauk ape untuk dimakan bersama ketupat. Aye terus singgah di kedai membeli sotong rendam. masak sambal sotong lagi la hari ni. Tapi aye dah makan sambal sotong kat rumah bos tadi, fikir punya fikir apa kata kalau aye masak sambal versi tomyam, belum pernah buat lagi sotong rendam masak sambal rasa tomyam. so aye mulakanlah projek tersebut. Samabl ni dicecah dengan ketupat tadi. Memang sedap sampaikan sekelip mata aje sambal tu dah licinnn.( mungkin 1 lauk itu aje kot ) tapi memang anak2 aye gemar sambal. Kadang2 dia orang main ratah aje.


SAMBAL TOM YAM SOTONG



Bahan
3 ekor sotong rendam~dipotong kecil, dibersihkan dan direbus terlebih dahulu
6 helai daun limau purut
garam secukup rasa
2 sudu gula
1 keping asam keping
minyak untuk menumis



Bahan kisar
5 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 1/2 inci halia
1 labu bawang besar
1 biji tomato besar
15 biji cili kering
8 biji cili api
4 batang serai

Cara:
1. Sotong direbus dan toskan airnya
2. Panaskan minyak, tumiskan bahan kisar, daun limau purut dan asam keping sehingga garing dan wangi
3. Masukkan sotong, garam dan gula. Renehkan sehingga kering dan naik minyak.
4. Rasai garamnya dan angkat.

Sedap dimakan dengan ketupat dan nasi panas2.





Semalam aye petik rozel. Inilah buah rozel hasil dari benih yang aye minta dari jiran tahun lepas. Ingat tak entry aye pasal herba rozel ni? Seronok bila dapat makan hasil dari tanaman kita sendiri. Lebat juga buahnya. Jadi aye buat jus. Biasa aye blend dulu kelopaknya tapi kali ini aye rebus kelopaknya. Sebab bila aye blend kelopak, kena tapis, aye rasa membazir dibuang kelopak yang ditapis tu. Bila direbus kelopaknya boleh dimakan macam laici. Rasa kelopaknya memang sedap, kenyal sikit. Aye ingat lah, kalau dijemur kelopaknya dulu baru direbus, rasa aye lah pasti lagi sedap sebab bila aye makan beberapa kelopak rozel yang dah kering memang sedap rasanya.
Jus ni bila dimasukkan ketulan ais, fulamak sejukkkkk aje tekak ni mcm ais cik mek molek ari tu. Kalau kekawan nak buat slurpy pun boleh. Ambil jusnya, campurkan dengan beberapa ketulan ais, diblend hingga hancur ~ jadilah slurpy jus rozel.


JUS ROZEL



Bahan
10 kuntum kelopak rozel/buah rozel
gula secukup rasa
2 kuntum bunga cengkeh
daun pandan~disimpulkan
Air secukupnya

Cara:
1. Rebus rozel bersama air, gula, daun pandan dan bunga cengkih sehingga warnanya menjadi merah gelap.
2. Untuk minum, masukkan air dan kelopaknya ke dalam gelas dan dibubuh ketulan ais. Minumlah sepuas2nya. He he he he. Silakannnn


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net