Jie Jie's Fotopage

By: jie jie

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 4-Oct-2007 15:56 Email | Share | Bookmark
KUIH MUIH

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Balik dari kerja siang tadi aye sempat singgah di pasar malam Ayer Molek. Sempatlah jenguk2 kuih muih yang dia orang jual. Ini dia kuih muih tu. Saje aye tayang nak suruh teman2 semua dapat idea nak buat kuih ape. Lepas tu tempek kat Fp teman2 lahhhh. Bolehlah aye copy and paste ajeee.

Joooommmmm laaaayaaaaan.

















Comel2 kuih peria dia.



Ari tu masa gi Kuantan aye sempat singgah di bazar Ramadhan di sebuah taman(aye dah lupa ape namanya. Aye suka kuih suna tuu.(kuih no 4 di bawah tuuu).


Kuih muih di Kuantan.





Quote:

Ini kuih terbaru aye niiiii


PENGAT KELADI SALJU

Bahan-bahan

1 ketul keladi~dibuang kulit ,dihiris nipis2 dan direbus hingga empuk
Santan pekat
Gula secukup rasa
Beberapa biji halba
2 inci halia~ditumbuk pecah2
sedikit garam
Tepung pulut dibuat doh
Pewarna makanan~hijau, kuning, merah
3 helai daun pandan~dicrik2kan dan diikat.

Cara Membuatnya
1. Lenyek keladi sehingga hancur dan gentel bulat2 seperti guli
2. Doh pulut dibahagi tiga. Letakan pewarna yang berlainan pada doh
3. Ambil sedikit doh dan bulat2kan kemudian dileperkan untuk diletakkan inti keladi ditengahnya
4. Bungkus inti sehingga tertutup semuanya dan gentel berbentuk lunjung. Buat sampai habis
5. Panaskan santan sehingga mendidih dan masukkan halia, halba dan daun pandan
6. Masukkan doh yang dibentuk tadi ke dalam santan yang mendidih satu demi satu.
7. Bila biji dah timbul itu menandakan ia sudah masak. masukkan gula dan sedikit garam. Kacau sekejap dan angkat.
[b]



Tayang inti dalamnye [b]

Oleh kerana ada yang bertanya Pengat Keladi Salju tu kuih tradisi Kelantan jugak ke, maka ini jawapannya, Pengat ni idea dari akak Jie Jie sendiri, kebetulan ubi keladi lebihan sayur ari tu ada maka datang idea untuk cipta niiii. Saje aje letak nama macam tu, biar sedap sikit bila menyebutnya sesedap pengat yang direka itu, maanisss berlemaaakkkk.[b]


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net