Jie Jie's Fotopage

By: jie jie

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Thursday, 21-Jun-2007 16:26 Email | Share | Bookmark
HERBA KHAZANAH WARISAN 33

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
33. DRAGON FRUIT, BUAH NAGA.

Pokok dragon fruitku


Cuba berbunga tapi gugur selepas itu.

Aye tertarik dengan info yang diberikan oleh Ida Isk (link lihat sebelah). Thanks for sharing Ida. Aye minta izin untuk copy dan paste kat Fp aye ni.

Sebenarnya dah lama aye simpan gambar2 berkenaan dragon fruit. Aye pun dah cuba buat sos dan jus minuman. Memang sedap. Tunggu resepinya nanti.



Bahagian yang digunakan ialah keseluruhan pokok termasuk buah, bunga dan batang

Kajian menunjukkan buah

1. boleh mencegah kanser usus

2. mencegah kandungan kolesterol yang tinggi dalam darah

3. menurunkan kadar lemak dalam badan.

Kandungan protein

4. mengurangkan metabolisma badan dan menjaga kesihatan jantung

Kandungan serat

5. mengawal kanser usus, kencing manis dan diet

Kandungan karotin

6. kesihatan mata, menguatkan otak dan menghalang penyakit

Kandungan kalsium

7. menguatkan tulang

Kandungan fosferos

8. pertumbuhan tisu badan

Kandungan zat besi

9. menambah darah



Kandungan vitamin B1

10. mengawal kepanasan badan

Kandungan vitamin B2

11. menambah selera

Kandungan vitamin B3

12. menurunkan kadar kolesterol

Kandungan vitamin C

13. menambah kelicinan, kehalusan kulit serta mencegah jerawat



14. Buahnya boleh dibuat jus, jem, dan wain merah

15. Buah yang belum masak boleh dimasak sup dan dicampur dengan daging, ekor atau tulang.

16. Bunga buah naga pula boleh digoreng sebagai sayuran, dijadikan ulam dan juga boleh dikeringkan untuk dijadikan teh bunga

Info Tambahan.



17. Kulit buahnya kalau disapu ke muka dan dibiarkan kering boleh dibuat mask dan boleh melicin dan menghaluskan kulit.

DARIKU UNTUKMU

Quote:
jeff >> Ya ya ya ya ya
yatie>> akak pun macam tu jugak. Hari2 mau
ida isk merpati66@yahoo.com >>Thanks for sharing
lie syahmie12@yahoo.com>>akak dulu pun tak berani jugak makan. Sebab buahnya nampak pelik tapi sebenarnya dah 3 tahun dah makan buah ni. Dulu mahal betul tapi sekarang dah murah sebab kat melaka ni dah banyak ladang dragon ni. Sepanjang jalan ada aje jumpa ladangnya.






View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net