Jie Jie's Fotopage

By: jie jie

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Monday, 30-Apr-2007 09:52 Email | Share | Bookmark
NASI KERABU HITAM

 
 
 
 
 
 
 
Bila dah snap bunga telang, teringin nak makan nasi kerabu hitam pulak.

Quote:
NASI KERABU HITAM

BAHAN-BAHANNYA

PENYEDIAAN UNTUK NASI

>> BERAS + AIR PERAHAN BUNGA TELANG + DAUN PANDAN.



SAMBAL NASI KERABU

1/2 biji kelapa parut - dibuat kerisek
5 ulas bawang merah ] dihiris
3 ulas bawang putih ] dihiris
lada hitam ditumbuk
2 ekor ikan kembong. direbus dan diambil isinya
2 batang serai ] dihiris
garam
gula

Caranya:
>>Kelapa parut + bawang merah + bawang putih + serai digoreng tanpa minyak - dibuat kerisik.(ditumbuk/diblend)
>> Campurkan dengan garam, gula, isi ikan + lada hitam yang ditumbuk. Siap.

AIR CILI

>>Cili api + Cili merah + bawang putih ditumbuk kasar.
>>Campurkan dengan cuka dan sedikit air + garam.+ gula

KUAH TUMIS
>> Halia + cili kering + bawang putih + bawang merah + serai + santan pekat + garam + asam keping dimasak sehingga naik minyak dan pekat.

ULAMAN
>> Semua jenis daun ulaman seperti daun gajus, beluntas,salam,kesom,ulam raja,tenggek burung,bunga kantan,kacang panjang dan kobis dimayang halus.



PENYEDAP RASA
>> Budu + limau nipis + cili api.
>> Keropok



TAMBAHAN MAKANAN/LAUK

Ayam Percik
>> Yang ni aye beli di Tesco. Boleh buat sendiri tapi dah kena 'duri palas' he he he he
>> Cuma aye modify sikit.
>> Sos cili+sos tomato+sos kicap pedas+sos cili thai dicampurkan sekali dan dituangkan ke atas ayam panggang tadi.



TAMBAHAN MAKANAN/LAUK YANG LAIN
>> Aye tak sempat buat dan memang tak nak buat. Dah kena penyakit "M" tu lah...
>> iaitu ikan celup tepung, solok lada, daging bakar dan telur asin( takade dalam stok )

MAKAN DENGAN AYAM PERCIK TU PUN DAH KIRA SEDAP. HINGGA MENJILAT JARI



CARA MAKAN:

>> Nasi + sambal + air cili + kuah tumis + budu + ulam digaul dan dimakan dengan lauk tambahan tadi.


p/s

Biasanya penyediaan sambal diasingkan. Kerisik dalam satu bekas, isi ikan dalam bekas yang lain dan lada hitam tumbuk di satu bekas lagi. Saja aye satukan semua sekali. Senang.

DARIKU UNTUKMU
Quote:
Jeff>> Cubalah. Pas tu tempek kat Fp Jeff. Kalau cari nasi kerabu ni ade dijual di pasar malam Duyong dan Ayer Molek. Tapi kalau dibuat sendiri lagi puas hati.
Syerah & Zainul>> Susah akak dibuatnya kalau org mengidam tak ditunaikan kemahuannya Datanglah Melaka.
yatie>> kita tak main pewarna. Kita pakai ori punyer. Datanglah.
umi-kal Nasution>> Auntie boleh buat sendiri. Tak ade bunga telang auntie boleh gantikan dengan hirisan kunyit + daun pandan. Nasi Kerabu Kuning. Sedap juga auntie. Pasal ulam2 tu, ulam2 yang auntie biasa makan tulah... boleh juga ditaruk timun, kobis ape2 aje lah. Guna nasi putih +daun pandan pun sedap.Selamat mencuba
alim halimatulsaadiah@gmail.com >> Halimahtul tinggal mana sekarang. Molek lah datanglah singgah




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net