Jie Jie's Fotopage

By: jie jie

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Wednesday, 11-Apr-2007 11:45 Email | Share | Bookmark
PENGAT CITRA RASA WARNA

nANGKA MUDA
Nangka baru petik
 
SEULAS NANGKA
Bunga telang
pUTIK NANGKA
yUMM yUMMM yUMMY
PENGAT CITRA RASA WARNA
Bila aye balik kerja ari ini teringin aye nak tengok2 kebun aye di depan rumah. Masuk rumah ambil kamera dan mulalah snap pokok2 kat situ. Tiba di sebatang pohon nangka, aye bau nangka masak. Apa lagi rezeki ayelah ari ini. Nangka yang aye tanam ni jenis kacukan nangka dan cempedak.( entah ape nama yang nak dipanggil??????) Isinya boleh tahan juga manisnya.



Jadi aye terlintas nak buat pengat nangka. Semua bahan ada apalagi jom masakkkkkkkk.


PENGAT CITRA RASA WARNA



Bahan2nya
Beberapa ulas nangka masak/ Boleh juga diganti dengan pisang, keledek, ubi keladi, ubi kayu atau APPLE ( yg ni belum pernah buat ) atau nak dicampurkan semua sekali pun boleh
1 biji kelapa ambil santannya
Tepung pulut>> bahagikan dua bahagian dan 1 bhgn dimasukkan warna purple dari bunga telang dan bhgn yang lain dimasukan warna hijau dari daun pandan - dijadikan doh
4 sudu makan biji sagu hijau
Gula ikut suka
secubit garam


BUNGA TELANG

Cara Penyediaannya

Panaskan santan dan dikacau supaya tidak berketul-ketul. Hampir mendidik masukkan tepung pulut yang siap digentel lonjong satu persatu. Setelah semuanya masak masukkan nangka dan biji sagu. Dikacau seketika. Bila hampir masak masukan secubit garam dan gula. Kacau sehingga gula hancur dan masak . Angkat dan hidangkan.



JOM MAKAN >> BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.



Dariku Untukmu
Quote:
jeff >> yo tu jeff. Aye lumur minyak masak banyak2 dan cuci dgn sabun kalau tidak aye tak leh masak dan pegang kamera untuk snap gambar ni.
hanieliza >> Tima kacih krn jenguk Fp aye. Buat jangang dok buat
umi - kal Nasution>> cubalah auntie mungkin lagi sedap
Syerah&Zainul >> cuba acu try. Cantik di mata manis di lidah
Mrs Apple>>kaler2 ni satu tarikan selera untuk anak2. Ye betul saje2 org baru nak belajar.
Banyak2 kali jengok pun tak ape akak lagi suka
Raqyn Rafiqin >> Terima kasih krn balas kunjungan.Jangan terlioq aje bonda....buat kot nanti kempunan, kan susahhhhh


View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net