Jie Jie's Fotopage

By: jie jie

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]
Thursday, 4-Jun-2009 00:17 Email | Share | | Bookmark
KARI HITAM DAGING

Salam Buat Semua

Masih mood daging. Nak habiskan daging dalam simpanan. Ingat akak nak masak kari yang biasa akak masak. Tapi bila tengok 1 bahan tak ade, iaitu lengkuas ( malas nak pegi korek...jenis manja..biasa hubby yang tolong korekkan lengkuas untuk akak..hihihihi )Jadi mulalah daku membuat eksperimen acu cuba try test sedap ke tak sedap...( bolehlah buat bila hubby tak ade..hihihihi )so yang paling senang akak gantikan lengkuas dengan serai......apa jadik ye! Tengah elok masak, dok fikir pulak, kalaulah akak masukkan kicap dengan kerisik ( cadang beli kerisik nak buat rendang~datang malas pulak..)ape jadikkk....ahh tawakkal aje lahhh...ahakk. Tengok gambarnya bagaimana agaknya??????? Jom layan resepinyerrrr........



FP MASIH MOGOK.

Quote:
KARI HITAM DAGING
Bahan
1 kg daging
1/2 cawan kicap pekat
1 paket rempah kari ( akak guna raja kari faizah )
2 sudu kerisik
1 paket santan pekat
1 keping asam keping
1 batang kayu manis
3 biji buah pelaga
3 kuntum bunga cengkih
1/2 kuntum bunga lawang
1 sudu serbuk kunyit
sedikit air
minyak untuk menumis
garam secukup rasa
gula secukup rasa

Bahan Kisar
7 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah
10 biji cili kering
3 batang serai

Cara:
1. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bunga cengkih, kayu manis, bunga lawang, buah pelaga, rempah kari+ sedikit air, serbuk kunyit dan bahan kisar sehingga garing.
2. Masukkan sedikit air, asam keping, garam dan daging yang dihiris nipis. Kacau sebati sehingga daging separuh masak. ( biasa akak buat sampai naik minyak, tapi kali ini akak tak tunggu lama )
3. Masukkan air sekali lagi sehingga menenggelamkan daging. Masak sehingga mendidih.
4. Masukkan santan pekat, kacau dan biarkan daging empuk
5. Masukkan kicap, gula dan kerisik. Kacau biar sebati. Kecilkan api dan biarkan sehingga kuah sedikit pekat.
6. Angkat dan hidangkan.
Sedap dimakan dengan nasi atau roti



Sengaja akak tak buang lemak. Bila makan baru akak buang.


Tuesday, 2-Jun-2009 00:58 Email | Share | | Bookmark
Simple Chocolate Cupcakes 2

 
Salam kembali

Dek kerana sedap sangat dan senang sangat membuat cupcake dari Mak Lang Azie ni, jadi akak buat lagi sekali. Kali ini akak letakkan coklat masakan putih bersama slices of haw ( kepingan masam manis)dan kismis. So rasanya jadi berlainan sekali. Sama lah jugak bila akak deco guna buah strawberry tempoh hari.Cukup sedaaaapppppppppp.



Akceli masa buat cupcake ni, tak terlintas pun nak deco dan letak benda2 ni. Tapi bila selongkar dalam almari, ade lah masam manis ni ( lebihan buat ciskek asam manis: itu pun dah patah sikit, sikit kismis ( tu pun tak sama saiz, panjang pendek ) dan ade lebihan coklat masakan putih. ape lagi mula lah akak taram.....acu cuba try test, ape rasanya???. Sedaplahhhh




Akak deco tak cantik, mungkin adik2 boleh deco lagi cantik daripada niii.



FP dah mula buat perangaiiiiiiiiii.......upload gambar tak keluar2...


Saturday, 30-May-2009 11:06 Email | Share | | Bookmark
KUIH KOSU DAN MASAKAN SIHIR

 
 
 
View all 11 photos...
Salam buat semua.

Waktu balik dari kampung ari tu, selain dari bawak balik nasi tumpang, ade jugak akak bawa balik gulai ayam kampung, jeruk maman dan jeruk bawang putih. Baru pagi tadi akak buka dan makan. Gulai ayam kampug tu akak simpan dalam freezer, duk beku 1 minggu. Akak panaskan semula dan jadilah lauk untuk sarapan akak sekeluarga. Kitaorang sarapan dengan nasi. Jeruk maman pun masih ok sebab akak simpan dalam peti ais. Jeruk bawang putih memang tahan lama. Berbulan boleh simpan tanpa masukkan dalam peti ais. Jeruk bawang putih hanya akak yang makan. Dia orang ni bila jarang2 sekali makan, dah tak nak. Biasa macam tu. Tapi bila makanan tu dah dekat penghujung baru berebut nak makan. Sabau je lahhhhhhh. Lauk tambahan yang lain, ikan kering digoreng garing~ pun dibawa dari kelantan.....


JERUK MAMAN


JERUK BAWANG PUTIH


GULAI AYAM KAMPUNG

Mungkin adik2 tertanya-tanya kenapa akak letak tajuk masakan sihir. Takut jugak bunyinya tu. Dan mesti tak berani nak makan. Bukannya ape...biasanya kalau panaskan lauk yang dah siap dimasak dan disimpan lama, itu namanya sihir~sekelip mata dah siap tak perlu sediakan bahan2 pelbagai... satu lagi ialah bila menggunakan perencah yang dah siap.Cuma masukkan lauk.Macam akak buat ni...asam pedas daging. Kita panggil juga masakan menyamar bila lauk yang dikehendaki ditukarkan dengan yang lain. Tengok ape yang akak buat niiii.....


ASAM PEDAS DAGING
Sumber: kak jie jie

1 kg daging~dipotng kecil
1 paket kuah asam pedas ikan yang dah siap ( boleh didapati di pasaraya )
sedikit minyak
air secukupnya
1 keping asam keping

Cara:
1. Panaskan periuk, masukkan sedikit minyak, tumis kuah asam pedas sehngga bangkit bau
2. Masukkan air secukupnya bersama asam keping. Biarkan mendidih
3. Masukkan daging dan didihkan sehingga daging empuk
4. Rasai garamnya, jika tawar masukkan garam secukupnya ( kuah yang ready made ni sedia ade garam) angkat.

Boleh tahan juga rasanya. Akceli ikan dah kehabisan stok, jadi akak gantikan dengan daging.....eksperimen lagi ni sebenarnyaaaaaa...

Cerita pasal kuih kosu ni, sebenarnya dah lama buat dan dah banyak kali membuatnya. Tapi dek kerana terlupa sukatannya jadi peram lah dulu.....petang tadi cuba2 buat sekali lagi. Ikut agak2 aje. okla nampaknya menjadi jugak. Kalau yang pertama akak guna tepung beras aje,jadi yang ini akak masukkan tepung jagung. Rasanya ok lah bagi akak.




KUIH KOSU

Bahan
A
1 cawan tepung beras
3/4 cawan tepung jagung
1 cawan air
1 sudu besar esen vanila
secubit garam
pewarna ikut suka

B
2 cawan air mendidih
1 cawan gula. Kalau tak nak manis kurangkan gula

Topping
kelapa parut,seeloknya yang muda
sedikit garam

Cara:
1. Panaskan pengukus. Masukkan daun pandan ke dalam air pengukus
2. Satukan semua bahan A kecuali pewarna dan kacau biar sebati. Ketepikan
3. Dalam bekas yang lain, satukan semua bahan B dan kacau sehingga gula hancur
4. Bahagikan kepada 3 bekas. Masukkan pewarna yang disukai bagi setiap bekas.
5. Tuangkan ke dalam acuan. Kukus anggaran 15 minit atau sehingga kuih berlubang dan berkilat.
5. Biarkan sejuk baru keluarkan dari adunan. Letakkan kelapa parut yang dicampur dengan sedikit garam di dalam lubangnya. Siap untuk dihidangkan



Akak ambik resepi ni dari mak mertua. Dia cuma cakap cara membuatnya tanpa memberi sukatan. Cuma dia mengatakan adunan tepung beras sekadar melekat nipis saja pada senduk. Kalau nampak tebal disenduk bermakna kuih akan keras. Kena masukkan air untuk nipiskan dia. Alhamdulillah bila pertama kali buat, menjadi pulakkkk.......Terima kasih Mek.



Adik2 tolong doakan agar Mek dan Mak akak sembuh dari penyakit yang diidapi mereka. Mek dimasukkan ke Hospital pada hari Khamis bersamaan 28 Mei 2009 kerana penyakit lelah dan batuk yang berterusan beberapa bulan yang lepas. Doktor mengesahkan paru-paru Mek berair dan Jantungnya sedikit bengkak. Untuk hari ini keadaan Mek stabil. Mak akak pulak masih seperti itu jugak~terbaring, tak boleh bercakap, lumpuh sebelah badan bahagian kiri. Makan masih lagi ikut tiub...

Akak mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada adik2 yang telah mendoakan kesejahteraan mak di N3 yang lalu. Hanya Allah saja yang dapat membalasnya. Didoakan semoga anda semua diberi kesihatan yang baik oleh Allah S.W. T. Amin


Thursday, 28-May-2009 13:15 Email | Share | | Bookmark
NASI TUMPANG, TEPUNG SUNA DAN JUS TIMUN BETIK

 
 
 
View all 6 photos...
Salam buat semua

Balik kelantan ari tu,semasa menjaga mak di hospital, akak singgah sekejap untuk membeli sarapan sekali gus untuk makan tengahari di Kubang Kerian dekat tangki air besar. Selalu bila balik kelantan akak mesti singgah sini. Akak cukup gemar dengan nasi berlauk ayam kampung. Cara masaknya seakan-akan masakan itik. Macam2 kuih dan nasi ade dijual di situ. Antaranya nasi himpit dengan kuah dan sambal, nasi lemak, nasi kerabu, nasi dagang dan nasi tumpang. Kuih pulak, seperti kuih suna, tepung cucur,tu semua kegemaran akak. Macam2 kuih yang ade. Duit je tak ade. Kalau tidak akak borong habis. Akak tak jemu2 makan nasi tumpang dan TEPUNG suna.



tepung suna. Yang ni tak berapa sedap sebab semua ditaruk gula. Yang biasa tu lapis gula melaka (warna coklat dan diatas warna putih~lagi sedap )



Sampaikan waktu nak bertolak ke melaka, sempat akak beli nasi berlauk ayam kampung, nasi tumpang dan kuih2 macam kuih suna dan tepung cucur. Memang tak jemu makan. Sampaikan badan dah tembam semulaaaa. ( satu yang akak tahu pasal diri akak, akak tak boleh risau dan kurang tidor, mulalah rasa lapar semacam, bila makan tak reti pulak kenyang. Tu la diaaa...dah naik 2 kilo. Hu hu hu hu



nasi tumpang, sampai kat melaka pun belum basi lagiii.





Quote:
JUS TIMUN BETIK DAN MANGGA/BACANG

BAHAN
3 HIRISAN TIMUN BETIK
2 HIRISAN BUAH BACANG/QUININ/MANGGA
GULA SECUKUPNYA
SUSU
AIS

CARA
BLEND KESEMUANYA KECUALI AIS. MASUKKAN KE DALAM GELAS DAN MASUKKAN AIS. SEDIA UNTUK DIMINUM. KALAU NAK JADIKAN AIS BLENDED, BLENDKAN KESEMUANYA SEKALI.




NAK TAHU APE ITU TIMUN BETIK KLIK BOLG AKAK NI: http://acucubatrytestresepiku.blogspot.com/


Thursday, 21-May-2009 15:59 Email | Share | | Bookmark
KEK SAMBUTAN HARI GURU

 
 
 
View all 17 photos...
Salam Buat Semua

Pertama sekali akak ingin mengucapkan jutaan terima kasih atas doa adik2 akak dan rakan2 untuk kesejahteraan mak akak. Moga dengan doa itu mak akak akan pulih dari sakitnya. Amin. Perkembangan terbaru mak, mak sudah boleh gerakkan sikit tangan kirinya. Alhamdulillah. Besok akak akan bertolak balik ke kelantan untuk menjenguk mak. Doakan perjalanan akak pergi dan balik selamat.

Kali ini akak cuma nak tunjuk kek sambutan hari guru tempuh hari. Kami dapat kek sumbangan dari Bank Rakyat pada sambutan kali ini. Sebelum ni enggak ada. Terima kasih. Kek yang kedua, kek beli kat kedai ajeee. Saja nak meriahkan lagi sambutan hari guru di samping meraikan kelahiran guru jan-april..ala kadar aje kita orang buat tahun ini. Jom layaaan








di tengahnya ade sikit filling blueberry














Saje letakkan gambar bunga ni banyak2. suka tengok.cantik.





[<<  <  1  2  3  4  5  6  7  [8]  9  10  11  12  13  14  15  >  >>]    [Archive]

© Pidgin Technologies Ltd. 2016

ns4008464.ip-198-27-69.net